zondag 26 juli 2015

Cultuurverschillen

In dit bericht zal ik alle cultuurverschillen die ik ontdek opschrijven en bijwerken als ik nieuwe vind, dus check dit bericht regelmatig!
  • Filipino's zijn altijd gelukkig. Zelfs als ze problemen hebben, blijven ze lachen. 
  • Ze tellen ook anders. Een Filipino die tot vijf telt, begint met zijn pink, dan zijn pink en ringvinger en zo verder, met zijn duim als laatste. Telt een Belg tot vijf, dan begint hij met zijn duim, dan duim en wijsvinger et cetera, tot hij als laatste zijn pink gebruikt.
  • Om te eten gebruikt een Filipino vork en lepel, i.p.v. vork en mes. Alhoewel ik moet toegeven dat rijst eten gemakkelijker is met een lepel.
  • Omdat er zodanig veel verschillen zijn ten opzichte van het verkeer, heb ik een aparte post gemaakt hiervan.
  • Grootte. Of eerder gezegd kleinte. Filipino's zijn echt kleine mensen. Ik wist vooraf al dat ze klein waren, maar om het echt te zien, was toch nog raar. Ik ben gemiddeld een kop groter dan mijn mannelijke leeftijdsgenoten en anderhalve kop groter dan de meisjes van mijn leeftijd. Ik ben zelfs groter dan de meeste volwassenen hier. De enige die tot nu toe duidelijk groter was dan ik (dus minstens tien centimeter), was een blanke toerist...
  • Een oudere broer moet je hier kuya noemen, dus kuya Christian bijvoorbeeld. Maar komt er een vriend van de familie langs, die nog jong is, maar wel ouder dan jij bent, moet je die ook kuya noemen. Er is waarschijnlijk ook zoiets voor een oudere zus, namelijk ate. Ik vergeet het echter steeds om kuya te zeggen, ik gebruik gewoon de voornaam.
  • Mano po: als een volwassene je begroet, geef je in BelgiĆ« een hand. Hier moet je mano po doen. Je neemt de hand van de volwassene en plaatst hem tegen je voorhoofd. 
  • Filipino's gebruiken verschillende maateenheden. Ze gebruiken dan wel kilometer, maar geen meter. Voor kleinere dingen gebruiken ze feet ( 30 cm).
  • Overal zie je bewaking, maar echt overal. Dat er bewaking is aan het shoppingcenter, tot daar aan toe. Maar er is zelfs bewaking als je de McDonald's binnen gaat, om de deur te openen voor je.
  • Filipino's eten veel. Heel veel. Je komt thuis van school en je eet noedelsoep als tussendoortje, waarna je nog je avondmaal moet krijgen. Of na je avondmaal nog inkopen gaan doen en dan op de terugweg stoppen in de Jollibee (fastfoodrestaurant), beide zijn compleet normaal hier. 
  • Allemaal hebben ze hier zwart haar en donkere ogen. Maar dan ook echt allemaal! Zie je een blonde Filipino, dan mag je er zeker van zijn dat zijn haar gekleurd is.
  • Globe en Smart. In de Filipijnen zijn er twee soorten telecom operators, zoals Belgen Telenet, Belgacom, Proximus... hebben. Het grote verschil is echter dat je extra moet betalen om van de ene naar de andere te zenden of te bellen. En dankzij die reden hebben de meeste Filipino's twee gsm's.
  • Filipino's gebruiken geen wc-papier. Ook al wil ik met plezier aanpassen aan hun cultuur, op dit vlak verkies ik toch onze methode...
  • Meerdere namen. Allemaal hebben ze hier een voornaam en familienaam, maar ook altijd een tweede naam. En die gebruiken ze ook.
  • Vooraf wist ik al dat ze hier betalen met peso's, maar dat ze enkel dat gebruiken is toch nog iets anders. Wij hebben euro's en eurocenten, zij enkel peso's. 1 euro is overigens ongeveer 47 peso's. 

2 opmerkingen:

  1. Robbe, heel leuke blogs en heel interessant om lezen. We zijn steeds benieuwd naar nieuws en weetjes en foto's.
    Geniet er daar maar van.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo robbe zo te zien en te lezen ben al goed van alles op de hoogte ja jammer dat dat nie wisten van dat rozenhoedje want ik wel enkele pater nosters he: zo vele gr opa en oma

























    BeantwoordenVerwijderen