donderdag 23 juli 2015

School

In uniform
en samen met mijn gastouders
Nadat ik gisteren naar school ging om al mijn papierwerk en andere in orde te brengen, ben ik vandaag voor de eerste keer lessen gaan volgen. We moesten al om 07h00 op school zijn voor de vlagceremonie. Elke ochtend van 07h00 tot 07h40 hijsen ze de Filipijnse vlag, onder begeleiding van het Filipijnse volkslied, en bidden ze een volledige rozenkrans. Bovendien houdt de directrice van de school (nog een echte non, zoals vele anderen op school) een soort van toespraak. Enkel op woensdag is er iets anders: dan is er een korter gebed en dan zumba, om het lichaam gezond te houden. En omdat ik vandaag voor de eerste keer echt op de school was, mocht ik mezelf nog eens voorstellen ook. En ook in de eerste les mocht ik me nog eens voorstellen en dan nog een paar keer bij de volgende leerkrachten. Ook wordt ik constant door alle leerlingen -jongens en meisjes- constant aangesproken, of ze nu van de high school (middelbaar) of van het college zijn (hoger onderwijs). Constant hoor ik van overal 'Hi, Rob' (niemand kan mijn Nederlandse naam uitspreken, dus iedereen noemt me Rob). Het grappigste is echter dat zowat alle meisjes me begroeten, maar daar blijft het ook bij, ze zijn te beschaamd om iets meer te zeggen. Ze volgen me ook constant en vragen of ik bij hen wil zitten. De lessen zelf zijn ook helemaal anders: je blijft de hele dag in hetzelfde lokaal zitten, het zijn de leerkrachten die veranderen van lokaal. En natuurlijk bidden we altijd bij het begin van iedere les, we zitten ten slotte in een katholieke school. En leerlingen die slapen tijdens de les, of sms'en of met oortjes inzitten, volledig normaal. Toen ik op het eind van de dag geeuwde, zei mijn buurman letterlijk 'You can take a nap, if you want to' (Als je wilt, mag je gerust slapen.). Ik verveelde me vooral toen de leerkrachten Tagalog (de Filipijnse taal) spraken tegen de leerlingen, waarvan ik natuurlijk niets versta. Ook aan een uniform zal ik gewend moeten raken, in Belgiƫ zijn we zoiets niet gewoon.

Er zijn me vandaag weer enkele dingen opgevallen op school. Zo duurt een lesuur hier bijvoorbeeld echt 60 minuten, tegenover 50 bij ons. Hun pauze duurt daarentegen 20 minuten, van 9h40 tot 10h00.  Tijdens de pauze kun je naar de kantine gaan om snacks te kopen, zelfs spaghetti als je wilt. En het middagmaal is echt goedkoop: nog niet eens €1... En die pauze is, samen met de lunchpauze, hun enige. Om 13h00 start de les opnieuw en zijn er 3 opeenvolgende lesuren, tot het 16h00 is en school gedaan is. Een ander verschil is dat ze in het middelbaar nog geen verschillende richtingen hebben, enkel verschillende secties. Er zijn verschillende secties, omdat er anders te veel leerlingen in dezelfde klas zouden zitten. En mijn huidige sectie bestaat uit bijna 40 leerlingen... En ik zeg 'huidig', want het hoofd van de school heeft beslist dat ik elke maand van sectie zal veranderen, zodat ik (en nu haar letterlijke woorden), de kans zou hebben om veel verschillende vrienden te maken. En vrienden heb ik, blijkbaar wil zowat iedereen bevriend zijn met de blanke uitwisselingsstudent. Alhoewel de meeste meisjes nog altijd te beschaamd zijn om meer dan 'Hi Rob' te zeggen. Ze mogen dan wel te beschaamd zijn om tegen me te praten, ze vinden me blijkbaar wel leuk. Als ik een meisje zie kijken naar mij en ik kijk terug, zal ze ofwel direct wegkijken, ofwel verlegen lachen en beginnen te blozen. En toen vanmiddag een jongen uit mijn klas zei dat een bepaald meisje me leuk vond en zij dat toevallig hoorde, zei ze onmiddellijk met een rood gezicht dat het niet waar was. Om dan op het eind van de dag toch nog te vragen of ze samen met mij een foto mocht nemen. En dat gebeurt regelmatig, foto's nemen. Tussen twee lessen in een groepsfoto nemen, da's compleet normaal. Hoewel het oorspronkelijk 1 meisje was die vroeg of we samen een foto konden nemen, kwam iedereen gewoon rond ons staan. En nu ga ik gaan slapen, aangezien ik elke dag veel te vroeg op moet. We moeten om 07h00 op school zijn voor de vlagceremonie en het bidden, dus betekent dat dat we om 06h30 thuis vertrekken. En dan moeten we natuurlijk al klaar zijn.... Reken zelf maar uit hoe vroeg je dan zou moeten opstaan om je te wassen, aan te kleden en te ontbijten....

Nog meer nieuwigheden ontdekt dezer dagen... Zo zijn mijn klasgenoten allemaal geboren in 2000 en zit ik eigenlijk in het vierde jaar, terwijl ik in het vijfde zou moeten zitten. De simpele reden hiervoor is dat HTU (mijn school) bezig is zijn middelbaar op te starten. Een lagere school en universiteit hadden ze al, maar vier jaar geleden zijn ze blijkbaar gestart met een middelbaar. Elk jaar komt er een nieuw jaar bij. En omdat ze vier jaar geleden gestart zijn, is er nu nog geen vijfde of zesde middelbaar. En als je wilt antwoorden, moet je rechtstaan. Hoewel sommige leerkrachten je toch laten antwoorden als je neerzit, van de meeste moet je rechtstaan. En over de lessen zelf: het raarste is dat ik Math en Calculus heb. Beide lessen gaan over wiskunde, maar zijn toch gegeven door andere leerkrachten... Wat het verschil is tussen beide weet ik niet, en mijn buurman ook niet toen ik het vroeg. Nog een raar ding is dat de leerkrachten altijd de achternaam gebruiken als ze een leerling aanspreken.

Deze week is de eerste week van augustus, dus dat betekent dat ik maandag veranderd ben van sectie. Vorige week Fortitude, nu Temperance. Deze klas is minder luidruchtig dan de vorige, met uitzondering van sommige meisjes. En nu ik in Temperance zit, heb ik mezelf weer mogen voorstellen, hoe leuk. Ook zal ik samenzitten met Daria, een Italiaans meisje. Zij is ook van AFS, maar blijft hier voor 10 maanden en zij verandert niet van sectie. Maandag was onze leerkracht van Science jarig en met de hele klas hebben we happy birthday gezongen en iemand had ook cupcakes gekocht/gebakken voor haar. Maar omdat ze er zodanig veel mee had, heeft de leerkracht er maar 1 gegeten en de rest uitgedeeld. Daarna volgde een groepsknuffel, die eigenlijk bestond uit alle meisjes die de leerkracht knuffelden. De jongens waren te lui om naar voor te komen (van de 45 lln zijn er maar 15 jongens). Toen vroeg de leerkracht echter voor heel de klas of ik haar niet zou knuffelen. Veel keus had ik niet en onder luid applaus ben ik naar voor gegaan en heb haar dan een knuffel gegeven. En dan vandaag examens,.. Christian living (godsdienst) was een ramp, wiskunde te gemakkelijk (deed het zonder rekenmachine, want had hem vergeten, maar ik was toch nog altijd de eerste klaar), economie en Filipino maakte ik niet, want het examen was in het Tagalog. Dus dat was twee uur niets doen. Of ja, mijn buurman zijn boeken lenen om de leerstof voor de namiddag te leren. 's Namiddags hadden we eerst Wetenschappen, dat viel nog mee en dan als laatste nog Engels. Maar zowat alles ging over de Romeinse literatuur, wat ik al zowat allemaal weet vanuit mijn lessen Latijn, dus ging ook dat vlotjes. En na een dag zaten mijn examens er al op!

4 opmerkingen:

  1. Robbe, je bent waarschijnlijk de vedette van de school?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Robbe wil je een mooie foto's van jezelf laten maken en ons tonen aub vele gr van opa en oma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Robbe, je staat beeldig in dat uniform!!!
    Remember:meisjes zijn zot van mannen in uniform.........dat belooft voor de toekomst
    gr Vantomme Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snelle jongen!!! Opa en oma

    BeantwoordenVerwijderen